80/20 – arjen paremmat valinnat:

Oletteko kuulleet 80/20 –periaatteesta? Menetelmän ydin on varsin yksinkertainen ja ennen kaikkea inhimillinen, koska se sallii ja armahtaa. Koska ylisuorittaminen ja tiukka itsekuri ei yleensä toimi pitkällä tähtäimellä, on fiksumpaa keskittyä tekemään 80% järkeviä valintoja ja lopulla 20% sallit itsellesi mieltymysten mukaista syötävää.

Miten?

· Säännöllinen syöminen. Kuulostaa tylsälle, mutta toimii erittäin hyvin. Kun ateriarunko on toimiva, napostelu ja ennen kaikkea herkkuhimo katoaa kuin itsestään

· Syö puhdasta ja mahdollisemman käsittelemätöntä ruokaa. Jos syöt jogurtin niin valitse makeuttamaton turkkilainen jogurtti rasvattoman sokeripommin sijaan. Turkkilaisen jogurtin voi höystää marjoilla, makeuttamattomalla granolalla, muutamalla kuivatulla hedelmällä tai hunajalla.

· Pyri tekemään ruoka itse. Terveys ja kukkaro kiittävät. Voit silloin myös tehdä päätökset ja valinnat, mitä ruokaan laitetaan.

· Tee aina kauppalista ja pyri suunnittelemaan ateriarunkoa, tai edes alkuviikon päivälliset valmiiksi. Säästää hermoja!

· Kauppakassit, ruokaboksit. Oletko jo kokeillut valmista ruokakassi-palvelua? Tänä päivänä valikoima on suuri, ja ateriat ovat suunniteltu täysipainoisiksi ja ravitseviksi.

· Valitse täysjyvätuotteita, kun ostat riisiä, pastaa, leipää, makaroneja. Tarkista aina, mitä tuote sisältää!

· Napostelu ja snacksit. Tämä on haastava kohta. Erilaiset pähkinät, siemennäkkileipä, hedelmät, vihannestikut ja smoothiet ovat hyviä vaihtoehtoja.

· Muista vedenjuonti

Arjen pienet valinnat ratkaisevat. Kun nämä valinnat vakiintuvat elämäntavaksi, vaikutus kokonaisuuteen on suuri.

Kuva: Bigstockphoto

Cecilia Portnoj on sosiologi ja diplomiravintoneuvoja. Cecilian missiona on kuuntelun, opastuksen ja tukemisen kautta auttaa ihmisiä löytämään hyvä olo. Hän kutsuu myös itseään terveellisten elämätapojen ja itsemyötätunnon puolestapuhujaksi. Syöminen on yksi perustarpeistamme, mutta myös mielihyvänlähde, siitä huolimatta se aiheuttaa harmaita hiuksia liian monen arjessa. Hyvinvoivan kehon perusedellytys on päivittäinen ravinteikas ruokavalio – toistuvat ruokavalinnat heijastuvat terveyteemme aina vuosien päähän. Terveellisestä ravinnosta tulisi huolehtia läpi elämän, jo pienestä pitäen. Perheet ja lapset ovatkin Cecilian erityisen huomion kohteena.
Marimiina Pykälistö on diplomiravintoneuvoja, joogaohjaaja ja toimittaja. Hän uskoo arjen pienten muutosten suureen voimaan. Marimiina uskoo myös kokonaisvaltaisuuteen, tasapainoon ja toistoon. Täydellinenkään ravinto ei riitä, jos elämästä puuttuu nautinto, luottamus, ilo ja yhteisöllisyys. Eikä se riitä, ellei sitä toisteta jatkuvasti arjessa. Tarvitsemme myös liikuntaa ja lepoa. Olemme kokonaisuuksia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja jossa jokaisella palasella on tärkeä tehtävä. Näiden palasten tulee olla tasapainossa.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com