Snow

Uusi Perheen Aika -lehti on ilmestynyt!

Lue se tästä.

Vegaaninen ruokavalio lapsiperheissä

Kasvispohjaisten ruokavalioiden suosio on ollut tasaisessa kasvussa viime vuosien aikana. Arjessa tämän voi huomata ruokakauppojen laajentuneissa vegevalikoimista sekä ravintoloihin ilmestyneistä makunystyröitä hivelevistä vegaanimenuista. Harvalta meistä on jäänyt huomaamatta vallitseva, hyvin tärkeä keskustelu eri ruokavalioiden eettisyydestä, ympäristövaikutuksista sekä terveellisyydestä.

Loma alkaa jo ennen matkaa

Kaikki tiedämme tunteen, kun pitkään odotettu loma lähestyy – matkalaukut kaivetaan esille, pakkauslistaan tehdään ensimmäiset merkinnät ja matkakohteen säätiedotusta seurataan jännittyneenä päivittäin. Yhtä jännittyneenä odotetaan, pysytäänkö terveenä. Tuskin kukaan meistä haluaa vaihtaa aaltoihin pulahtamista flunssaan tai vatsavaivoihin, tämän takia vastustuskykyä on hyvä tukea jo ennen matkapäivää.

Kaverimme kuitu

Vatsamme tarvitsee kuituja voidakseen hyvin. Ruoansulatuksen ja suoliston hyvinvoinnin lisäksi kuitu ylläpitää kylläisyyden tunnetta, tasaa verensokerin heittelyitä, alentaa kolesterolia, tukee painonhallintaa ja pienentää sydän- ja verisuontautien riskiä. Terveysvaikutuksia on siis paljon.

Hyvä ja yksinkertainen syöminen

Nykyään syömisestä ja ruoasta on tarjolla valtavasti tietoa, mutta tiedon oikeellisuus ja merkityksellisyys itselle ovat sen sijaan haastavampia hahmottaa. Ravinnossa yksilöllisyys on avainasemassa, mutta terveyttä ja ruokavaliota voi kuitenkin parantaa hyvinkin yksinkertaisilla tavoilla.

Keep it simple – viittä väriä lautasella

Terveystrendi on viime vuosina tehnyt syömisestä osittain aikamoista hifistelyä. Jopa perusmarkettien valikoimista löytyy jos jonkinlaista superfoodia, gluteenittomia tuotteita, vegaanivaihtoehtoja, raakasuklaata ja kombutchaa. Vaikkei tässä suuntauksessa sinänsä ole mitään pahaa – taustalla on mitä parhain ajatus terveydestä ja hyvinvoinnista – montaa mattimeikäläistä tämä voi ahdistaa.

Välipalalla on väliä

Ranskassa, jossa ruokakulttuuri on tarkkaan säädeltyä, on myös välipaloilla oma, tarkkaan säädelty paikkansa. Se syödään oikeaoppisesti kello 16. Siitä kertoo myös sen tuttavallinen nimi: quatre heures. Perinteisesti kello neljän välipala syödään koulupäivän päätteeksi, useimmiten koululla, ennen iltapäiväkerhoja.

Virtaa syksyyn!

Kesä on kääntymässä syksyyn. Päivät ovat lyhentyneet, yöt ovat jo viileämpiä, ja arki on rullannut käyntiin kodeissa. Arki ja syksy tuovat uudet haasteet ja seikkailut mukanaan, mutta tavallinen arki on itseasiassa aika ihanaa. Tärkeää on muistaa antaa tilaa kivoille asioille tapahtua, ja ottaa arjesta kaikki irti. Elämän ei siis tarvitse olla yhtä maanantaita.

SYÖMÄÄN!

Lapsiperheen viikkoon mahtuu monta ateriaa. Tutkimusten mukaan suomalaiset haluaisivat viettää enemmän aikaa yhdessä ruoan ääressä, mutta arjen kiire ja perheenjäsenten erilaiset aikataulut tekevät toteutuksesta hankalan.

80/20 – arjen paremmat valinnat:

Oletteko kuulleet 80/20 –periaatteesta? Menetelmän ydin on varsin yksinkertainen ja ennen kaikkea inhimillinen, koska se sallii ja armahtaa. Koska ylisuorittaminen ja tiukka itsekuri ei yleensä toimi pitkällä tähtäimellä, on fiksumpaa keskittyä tekemään 80% järkeviä valintoja ja lopulla 20% sallit itsellesi mieltymysten mukaista syötävää.

Uusi blogi: Family Meal

Mietitkö syökö perheesi hyvin? Saako lapsesi riittävästi tarvittavia ravintoaineita? Mietitkö, millainen ruoka on sekä hyvää että hyvää tekevää? Entä tarvitsemmeko ravintolisiä? Oletko sinäkin eksynyt ravintoneuvojen viidakkoon?

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com