Hyvä ja yksinkertainen syöminen

Nykyään syömisestä ja ruoasta on tarjolla valtavasti tietoa, mutta tiedon oikeellisuus ja merkityksellisyys itselle ovat sen sijaan haastavampia hahmottaa. Ravinnossa yksilöllisyys on avainasemassa, mutta terveyttä ja ruokavaliota voi kuitenkin parantaa hyvinkin yksinkertaisilla tavoilla.

Arjen kiireessä on hyvä keskittyä syömisen kokonaisuuteen – ateriarytmiin, ruoan laatuun ja syömiskäyttäytymiseen. Kun kyseiset pääpiirteet ovat kunnossa, on helpompi puuttua yksittäisiin parannettaviin kohtiin. Syömisen tulisi olla hyvinvointia tukevaa. Sen tulisi auttaa meitä jaksamaan ja olemaan sekä virkeitä että tehokkaita. Energisempää arkea tavoitellessa ihmiset lähtevät eri lähtökohdista, ja joillekin se on hankalampaa kuin toisille. Monet pääsisivät alkuun jo aika pienillä asioilla.

TOP 3 -vinkkini

1. Lisää ruokavalioon kotimaisia superfoodeja – eli marjoja

2. Syö monipuolisesti mutta yksinkertaisesti – pidetään lautasmalli yksinkertaisena ja vaihdellaan raaka-aineita eri aterioilla

3. Syö mahdollisemman puhdasta ruokaa – tällä viittaan siihen, että vältetään prosessoituja ruokia (einesruoat, pikaruoat, ateriakorvikkeet, lisäaineet) – pyritään siihen, että ymmärretään mitä ruoka-aine sisältää kun luemme sisällysluettelon

Pyri syömään kolme kunnon ateriaa päivässä. Aterioiden ei tarvitse olla valtavan suuria – varsinkaan aamulla – mutta niiden tulee olla laadullisesti täysipainoisia.

Muistetaan myös, että terveellinen ravitsemus on usean hyvän osatekijän kokonaisuus.

Nautinnollisia syysiltoja!

Kuva: Bigstockphoto

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com