Kaverimme kuitu

Joulu ja uusivuosi on vuoden upeinta aikaa, mutta ruoansulatusjärjestelmällemme se saattaa olla hiukan työläs ajanjakso. Hätä ei ole tämän näköinen, syömällä vatsaa helliviä ruokia ja juomalla riittävästi nestettä, saamme tilanteen korjattua pikapuolin.

Vatsamme tarvitsee kuituja voidakseen hyvin. Ruoansulatuksen ja suoliston hyvinvoinnin lisäksi kuitu ylläpitää kylläisyyden tunnetta, tasaa verensokerin heittelyitä, alentaa kolesterolia, tukee painonhallintaa ja pienentää sydän- ja verisuontautien riskiä. Terveysvaikutuksia on siis paljon.

Ravintokuitu on kasviperäistä hiilihydraattia, joka ei pilkkoudu ja imeydy vaan kulkee ruoansulatuselimistömme läpi. Aikuisten ja lasten olisi hyvä saada kuituja päivittäin. Kuidun kohdalla, samoin kuin muidenkin ravintoaineiden kohdalla suosittelen mahdollisemman monipuolisia lähteitä. Mikäli ruokavalio on aikaisemmin ollut kuituköyhä niin kuitujen lisääminen kannattaa aloittaa varovasti. Herkkä ja kuiduille tottumaton maha voi kertoa mielipiteensä liian nopealle kuitujen lisäämiselle. Kuituja lisätessä on myös hurjan tärkeää muistaa juoda riittävästi vettä.

MITÄ SYÖDÄ:

* Täysjyväviljoja – gluteenittomia vaihtoehtoja tarpeen mukaan

* Kasviksia

* Kotimaisia marjoja

* Hedelmiä

* Pähkinöitä ja siemeniä

* Kuitulisä – voi ottaa käyttöön tarpeen tullen

MITEN LISÄTÄ KUITUJA RUOKAVALIOON:

* Lisää kuituja asteittain à herkkävatsaisten on hyvä höyryttää vihannekset. Pähkinät ja siemenet puolestaan liottaa.

* Juo vettä päivän mittaan

* Mikäli vatsaa ummettaa à lisää kuituja, juo riittävästi vettä ja liikuta kehoa

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com