Kuiturikkaiden kaveriemme muut hyödyt

Cecilia avasi uuden vuoden tuikitärkeällä asialla, kuiduilla. Ne ovat elimistöllemme supertärkeitä, kuten Cecilia kuvasi. Näillä kuiturikkailla ruoka-aineilla, kuten kasviksilla ja marjoilla, täysjyvällä, siemenillä ja pähkinöillä on muitakin, erittäin tärkeitä tehtäviä.

Värikkäät kasvikset, marjat ja hedelmät ovat varsinaisia antioksidanttipommeja. Niissä on tuttujen antioksidanttiyhdisteiden lisäksi monia vielä tuntemattomia antioksidanttisia yhdisteitä, jotka yhdessä tukevat hyvinvointiamme. Antioksidanteista kertovat nimenomaan kasvikunnan tuotteiden värit – eri värit viittaavat erilaisiin antioksidanttisiin yhdisteisiin, joita kaikkia tarvitaan. Tästä syystä värikkyys on avainsana, ja siihen tulisi kiinnittää huomiota joka päivä ja ihan jokaisella aterialla. Antioksidanttien tarve on nimittäin jatkuvasti lisääntymässä. Stressi ja liian vähäinen uni, ympäristösaasteet, teollinen ruoka, lääkkeiden runsas käyttö ja ns. hiljainen tulehdus lisäävät ns. hapetusstressiä, joka nakertaa elimistömme vastustuskykyä ja ikäännyttää kehoa ennenaikaisesti. Hapetusstressiä syntyy myös kehon omien toimintojen lopputuotteena, joten siltä ei yksinkertaisesti voi välttyä. Antioksidantit ovat elimistön ase tätä jatkuvaa hyökkäystä vastaan.

Kokojyväviljoissa on sen sijaan runsaasti B-ryhmän vitamiineja sekä tärkeitä mineraaleja, kuten sinkkiä, magnesiumia, seleeniä ja jonkin verran rautaa. Täysjyvässä on myös tehokasta ja rasvaliukoista antioksidanttia, E-vitamiinia. Nämä ovat mm. hermoston, ruuansulatuksen ja aineenvaihdunnan kannalta erittäin tärkeitä mikroravintoaineita. Erityisesti B-vitamiinit ja magnesium ovat myös maksan toiminnan kannalta erittäin tärkeä mikroravintoaineryhmä.

Pähkinöissä ja siemenissä on kuitujen lisäksi paljon laadukkaita proteiineja ja rasvoja sekä monia tärkeitä mineraaleja. Muun muassa kaksi parapähkinää hyvin pureskeltuna täyttää päivittäisen seleenitarpeen. Proteiinit sen sijaan ovat välttämätön ruoka-aineryhmä kaikkien solujen uusiutumiselle ja maksan detoksifikaatiolle. Ilman riittävää ja laadukasta proteiininsaantia maksa ei yksinkertaisesti selviydy vaativasta kehon puhdistusurakasta. Hyviä rasvoja elimistömme tarvitsee sen sijaan solukalvojen ja hormonien valmistukseen. Joustavat ja vahvat solukalvot ovat koko terveytemme ydin. Hyvät rasvat toimivat myös tulehduksia ehkäisevinä tekijöinä.

Kuiturikkaita kasviksia, hedelmiä, marjoja ja kokojyväviljaa sekä siemeniä ja pähkinöitä kannattaa siten syödä runsaasti ja vaihtelevasti päivittäin. Talviaikaan kannattaa suosia lämmitettyjä vaihtoehtoja, ja aina sesonkituotteita. Näin taataan mahdollisimman runsas antioksidanttien, vitamiinien, hivenaineiden ja mineraalien pitoisuus – ja ne supertärkeät kuidut – ja elimistö kiittää.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com