SYÖMÄÄN!

Lapsiperheen viikkoon mahtuu monta ateriaa. Tutkimusten mukaan suomalaiset haluaisivat viettää enemmän aikaa yhdessä ruoan ääressä, mutta arjen kiire ja perheenjäsenten erilaiset aikataulut tekevät toteutuksesta hankalan. Tämän takia tulisikin löytää kokonaisvaltainen, rento ja perhettä palveleva ratkaisu perheen arjen ja syömisen pyörittämiseen.

Meillä puhutaan paljon ruoan ravitsemuksellisista ominaisuuksista ja ympäristövaikutuksistakin, mutta yhteisten aterioiden edut ovat jääneet taka-alalle. Yhdessä syöminen lisää monin tavoin hyvinvointia. Yhteinen syöminen vahvistaa perhesuhteita ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Pöydän äärellä on hyvä tilaisuus rauhoittua, olla läsnä ja selvittää, mitä toisille oikeasti kuuluu.

Rennon yhdessä syömisen vinkkivitoset:

* Suunnitellaan yhdessä viikon ruokalista.

* Jos mahdollista, tehdään suurempia satseja ruokaa. Seuraavana päivänä ruoka pitää siis vain lämmittää.

* Jos jokapäiväinen yhteisen illallisen syöminen tuntuu liian suurelta palalta, aloitetaan syömällä yhteinen brunssi viikonloppuaamuna. Jos arki on hullunmyllyä, voimme vaihtoehtoisesti varata vaikka yhden illan yhdessä syömiselle. Perjantai on monelle perheelle sopiva aika aloittaa yhdessä viikonloppu samasta pöydästä.

* Voimmeko tehdä jotain valmiiksi tai oikaista jossain kohtaa? Onko perheellämme mahdollisuutta ulkoistaa osan ruokarumbasta esim. tilaamalla valmis ruokakassi?

* Ei tehdä syömisestä sen suurempaa show’ta. Toimitaan sen hetkisten voimavarojen mukaisesti. Et ole ensimmäinen vanhempi, joka syö energiapatukan samalla kun meikkaat tai ajat autoa. Jos on halu lähteä kehittämään järkevää ateriarunkoa niin, muutos lähtee niin kauppalistasta kuin uusien rutiinien luomisesta.

* Muistetaan että, arjen pienet valinnat ovat ne, jotka ratkaisevat. Suhtaudutaan rennosti ruokaan!

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com