Inhottavat kihomadot

Kihomato on ihmisen loismadoista yleisin. Se on kooltaan noin sentin mittainen ja väriltään vaalea. Tartunta saadaan, kun kihomadon muna niellään. Ruoansulatuselimistössä muna kuoriutuu, ja kihomato ryömii vähitellen paksusuoleen. Sieltä naarasmato vaeltaa umpisuolen ympäristöön ja peräaukolle munimaan.

Naarasmadon liikehdintä peräaukolla ja munia suojaavan pinnan ärsyttävät aineet aiheuttavat kihomadon tyypillisimmän oireen, kutinan. Lapsi tuntee sen lähinnä peräaukolla, joskin tytöillä kutinaa voi tuntua myös emättimen alueella. Emättimeen ja virtsateihin joutuessaan kutina ja kihomadot saattavat aiheuttaa emättimen, munanjohtimen ja virtsatien tulehduksia. Kutinan lisäksi yleinen oire on vatsakipu. Tavallisesti oireisiin tarvitaan runsas matomäärä, mutta ne voivat olla niin voimakkaita, että ne häiritsevät lapsen yöunta. Epäillään myös, että kihomato saattaisi olla yksi syy lapsen yökasteluun.

Jo yksi nielty muna riittää tartunnan syntymiseen. Munat joutuvat helposti lapsen kynsien alle ja selviävät useita päiviä tartuttavina. Käsiin ja kynsien alle ne joutuvat helposti, kun lapsi raapii kutiavaa peppuaan. Käsistä ne leviävät helposti leluihin, ja päiväkodeissa epidemia pääsee vauhtiin. Tämä synnyttää helposti kierteen, joka voi kestää kuukausia.

Kihomatojen häätö tehdään pyrviiniä sisältävällä itsehoitolääkkeellä. Vaikka perheessä vain yhdellä henkilöllä on selvä tartunta, hoidetaan useimmiten koko perhe. Näin varmistetaan, että kihomatokierre saadaan katkaistua. Kahden viikon jälkeen hoito uusitaan, jotta munista kuoriutuneet uudet madot saadaan hävitettyä. Jos pyrviiniä sisältävä lääke ei tehoa, on syytä mennä lääkäriin. Lääkäri voi määrätä reseptilääkkeen, jolla kiusa viimeistään talttuu.

Kuva: BigStockphoto