Totutellaan uusiin makuihin

Vaihtelu ruokalajeissa ja mauissa ei välttämättä paranna lapsen ruokahalua. Totuttele uusiin makuihin suupala kerrallaan tutun ruuan yhteydessä. Uusiin makuihin tottuminen vie lapselta aikaa, jopa 10–15 maistamiskertaa. Isompien lapsien kanssa voi sopia säännön, että uusia makuja pitää maistaa, mutta kaikkea ei ole aina pakko syödä.

Lapselle on usein helpompi nauttia ruoka-annos, jossa ainesosat ovat tunnistettavia eli niitä ei ole sekoitettu liikaa keskenään, vaan hän pystyy havaitsemaan, mitä on kulloinkin syömässä. Leikki-ikäiset saattavat valikoida syödäkseen jonain ateriana vaikka pelkät makaronit. Siitä ei kannata yksittäisenä tapahtumana huolestua, olennaista on se, kuinka tasapainoinen ruokavalio syntyy päivän ja jopa viikon aikana nautituista ravintoaineista.

Ravitsemussuositusten mukaan on nykyisin suositeltavaa tarjota lapselle samaa ruokaa kuin aikuisille ja antaa lapsen itse päättää, kuinka paljon hän syö. Laita lautaselle ennemmin pieni annos ja tarjoa tarvittaessa lisää, kuin liian paljon ruokaa kerralla.

Jos ruoka ei maistu, älä tee siitä numeroa. Ruokatottumukset muotoutuvat jo lapsuudessa, minkä vuoksi suhde ruokaan ja ruokailuun on hyvä pitää terveinä. Lapsi osaa säädellä sopivan annoskoon, mutta lapselle pitää tarjota useammin ruokaa kuin aikuiselle.

Lähteet: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014, THL, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Mehilainen.fi, Lapsenmaailma.fi

Kuva:BigStockphoto

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com