Odottajan muistilista

B-streptokokki

B-ryhmän beetahemolyyttinen streptokokki on bakteeri, joka on merkittävä vastasyntyneiden infektioiden aiheuttaja. Lisäksi se voi aiheuttaa infektioita raskaana oleville naisille. www.thl.fi

Bakteerivaginoosi

Yhtä yleinen emättimen tulehdus kuin hiivatulehdus. Bakteerivaginoosilla tarkoitetaan emättimen bakteerikannan häiriötä ja mikäli on raskaana, kannattaa hakeutua lääkärin hoitoon. www.terveyskirjasto.fi

Kaukomatkailu

Kaukomatkailevan odottajan tavallisin terveysriski on turistiripuli. www.laakarilehti.fi

Levottomat jalat

Vaiva voi valvottaa raskausaikana, mutta useimmilla oireet loppuvat synnytyksen jälkeen. www.potilaanlaakarilehti.fi

Liikunta

Raskaus on hyvä vaihe puuttua elintapoihin, koska tämä edistää pitkäaikaisia terveydelle myönteisiä elintapamuutoksia. Säännöllisen liikunnan voi aloittaa raskauden aikana. www.terveyskirjasto.fi

Lääkkeiden käyttö

Äidille tarpeellisen lääkehoidon on jatkuttava myös raskauden ja imetyksen aikana. www.terveyskirjasto.fi

Perhe-etuudet

Lapsen syntyessä ja kasvaessa vanhemmilla on oikeus perhevapaisiin sekä erilaisiin Kelan maksamiin etuuksiin. www.kela.fi

Ravitsemus

Ravitsemussuositukset ja rajoitteet. Tulosta ohjeet jääkaapin oveen täältä.

Suun terveys

Raskausajan hormonitoiminnan muutokset aiheuttavat monenlaisia muutoksia myös suussa. Hampaiden reikiintymisriski kasvaa, ja ientulehdukset pahenevat helposti. www.hammaslaakariliitto.fi

Toksoplasma

Jos äiti on saanut toksoplasman jo ennen raskautta, siitä ei ole haittaa lapselle. Tämä tilanne on joka viidennellä suomalaisella synnyttäjällä. www.terveyskirjasto.fi