Hyvä ja yksinkertainen syöminen

Nykyään syömisestä ja ruoasta on tarjolla valtavasti tietoa, mutta tiedon oikeellisuus ja merkityksellisyys itselle ovat sen sijaan haastavampia hahmottaa. Ravinnossa yksilöllisyys on avainasemassa, mutta terveyttä ja ruokavaliota voi kuitenkin parantaa hyvinkin yksinkertaisilla tavoilla.

Arjen kiireessä on hyvä keskittyä syömisen kokonaisuuteen – ateriarytmiin, ruoan laatuun ja syömiskäyttäytymiseen. Kun kyseiset pääpiirteet ovat kunnossa, on helpompi puuttua yksittäisiin parannettaviin kohtiin. Syömisen tulisi olla hyvinvointia tukevaa. Sen tulisi auttaa meitä jaksamaan ja olemaan sekä virkeitä että tehokkaita. Energisempää arkea tavoitellessa ihmiset lähtevät eri lähtökohdista, ja joillekin se on hankalampaa kuin toisille. Monet pääsisivät alkuun jo aika pienillä asioilla.

Top 3 -vinkkini

  1. Lisää ruokavalioon kotimaisia superfoodeja – eli marjoja
  2. Syö monipuolisesti mutta yksinkertaisesti – pidetään lautasmalli yksinkertaisena ja vaihdellaan raaka-aineita eri aterioilla
  3. Syö mahdollisemman puhdasta ruokaa – tällä viittaan siihen, että vältetään prosessoituja ruokia (einesruoat, pikaruoat, ateriakorvikkeet, lisäaineet) – pyritään siihen, että ymmärretään mitä ruoka-aine sisältää kun luemme sisällysluettelon

Pyri syömään kolme kunnon ateriaa päivässä. Aterioiden ei tarvitse olla valtavan suuria – varsinkaan aamulla – mutta niiden tulee olla laadullisesti täysipainoisia.

Muistetaan myös, että terveellinen ravitsemus on usean hyvän osatekijän kokonaisuus.

Nautinnollisia syysiltoja!

Kuva: Bigstockphoto

Cecilia Portnoj on sosiologi ja diplomiravintoneuvoja. Cecilian missiona on kuuntelun, opastuksen ja tukemisen kautta auttaa ihmisiä löytämään hyvä olo. Hän kutsuu myös itseään terveellisten elämätapojen ja itsemyötätunnon puolestapuhujaksi. Syöminen on yksi perustarpeistamme, mutta myös mielihyvänlähde, siitä huolimatta se aiheuttaa harmaita hiuksia liian monen arjessa. Hyvinvoivan kehon perusedellytys on päivittäinen ravinteikas ruokavalio – toistuvat ruokavalinnat heijastuvat terveyteemme aina vuosien päähän. Terveellisestä ravinnosta tulisi huolehtia läpi elämän, jo pienestä pitäen. Perheet ja lapset ovatkin Cecilian erityisen huomion kohteena.
Marimiina Pykälistö on diplomiravintoneuvoja, joogaohjaaja ja toimittaja. Hän uskoo arjen pienten muutosten suureen voimaan. Marimiina uskoo myös kokonaisvaltaisuuteen, tasapainoon ja toistoon. Täydellinenkään ravinto ei riitä, jos elämästä puuttuu nautinto, luottamus, ilo ja yhteisöllisyys. Eikä se riitä, ellei sitä toisteta jatkuvasti arjessa. Tarvitsemme myös liikuntaa ja lepoa. Olemme kokonaisuuksia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja jossa jokaisella palasella on tärkeä tehtävä. Näiden palasten tulee olla tasapainossa.