fbpx

Kaverimme kuitu

Joulu ja uusivuosi on vuoden upeinta aikaa, mutta ruoansulatusjärjestelmällemme se saattaa olla hiukan työläs ajanjakso. Hätä ei ole tämän näköinen, syömällä vatsaa helliviä ruokia ja juomalla riittävästi nestettä, saamme tilanteen korjattua pikapuolin.

Vatsamme tarvitsee kuituja voidakseen hyvin. Ruoansulatuksen ja suoliston hyvinvoinnin lisäksi kuitu ylläpitää kylläisyyden tunnetta, tasaa verensokerin heittelyitä, alentaa kolesterolia, tukee painonhallintaa ja pienentää sydän- ja verisuontautien riskiä. Terveysvaikutuksia on siis paljon.

Ravintokuitu on kasviperäistä hiilihydraattia, joka ei pilkkoudu ja imeydy vaan kulkee ruoansulatuselimistömme läpi. Aikuisten ja lasten olisi hyvä saada kuituja päivittäin. Kuidun kohdalla, samoin kuin muidenkin ravintoaineiden kohdalla suosittelen mahdollisemman monipuolisia lähteitä. Mikäli ruokavalio on aikaisemmin ollut kuituköyhä niin kuitujen lisääminen kannattaa aloittaa varovasti. Herkkä ja kuiduille tottumaton maha voi kertoa mielipiteensä liian nopealle kuitujen lisäämiselle. Kuituja lisätessä on myös hurjan tärkeää muistaa juoda riittävästi vettä.

Mitä syödä?

  • Täysjyväviljoja – gluteenittomia vaihtoehtoja tarpeen mukaan
  • Kasviksia
  • Kotimaisia marjoja
  • Hedelmiä
  • Pähkinöitä ja siemeniä
  • Kuitulisä – voi ottaa käyttöön tarpeen tullen

Miten lisätä kuitua ruokavalioon?

  • Lisää kuituja asteittain à herkkävatsaisten on hyvä höyryttää vihannekset. Pähkinät ja siemenet puolestaan liottaa.
  • Juo vettä päivän mittaan
  • Mikäli vatsaa ummettaa à lisää kuituja, juo riittävästi vettä ja liikuta kehoa

Kuva: Bigstockphoto

Cecilia Portnoj on sosiologi ja diplomiravintoneuvoja. Cecilian missiona on kuuntelun, opastuksen ja tukemisen kautta auttaa ihmisiä löytämään hyvä olo. Hän kutsuu myös itseään terveellisten elämätapojen ja itsemyötätunnon puolestapuhujaksi. Syöminen on yksi perustarpeistamme, mutta myös mielihyvänlähde, siitä huolimatta se aiheuttaa harmaita hiuksia liian monen arjessa. Hyvinvoivan kehon perusedellytys on päivittäinen ravinteikas ruokavalio – toistuvat ruokavalinnat heijastuvat terveyteemme aina vuosien päähän. Terveellisestä ravinnosta tulisi huolehtia läpi elämän, jo pienestä pitäen. Perheet ja lapset ovatkin Cecilian erityisen huomion kohteena.
Marimiina Pykälistö on diplomiravintoneuvoja, joogaohjaaja ja toimittaja. Hän uskoo arjen pienten muutosten suureen voimaan. Marimiina uskoo myös kokonaisvaltaisuuteen, tasapainoon ja toistoon. Täydellinenkään ravinto ei riitä, jos elämästä puuttuu nautinto, luottamus, ilo ja yhteisöllisyys. Eikä se riitä, ellei sitä toisteta jatkuvasti arjessa. Tarvitsemme myös liikuntaa ja lepoa. Olemme kokonaisuuksia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja jossa jokaisella palasella on tärkeä tehtävä. Näiden palasten tulee olla tasapainossa.