fbpx

Keep it simple – viittä väriä lautasella

Terveystrendi on viime vuosina tehnyt syömisestä osittain aikamoista hifistelyä. Jopa perusmarkettien valikoimista löytyy jos jonkinlaista superfoodia, gluteenittomia tuotteita, vegaanivaihtoehtoja, raakasuklaata ja kombutchaa. Vaikkei tässä suuntauksessa sinänsä ole mitään pahaa – taustalla on mitä parhain ajatus terveydestä ja hyvinvoinnista – montaa mattimeikäläistä tämä voi ahdistaa.

Mitä ihmettä voin enää laittaa perheelle ruuaksi, miettii moni perheen äiti. Vaihtoehtoja, dieettejä ja ruokavalioehdotuksia on liian monia. Minä ehdotan rauhallisia syvähengityksiä ja takapakkia. Kaikkea ei tarvitse pureksimatta niellä. Hyvää, monipuoliseen ja ravintorikkaaseen ruokaan riittää yksi sääntö silloin, kun sitä noudetaan kaikilla päivän kolmella aterialla, joka päivä.

Tämä sääntö kuuluu: syö vähintään viittä väriä jokaisella lautasella.

Käytännössä sääntö tarkoittaa sitä, että jokainen ateria pitäisi koostaa vähintään viidestä väristä. Helpoimmillaan se tarkoittaa samalla viittä raaka-ainetta. Se riittää, kun aterian koostaa fiksusti. Eikö tunnukin jo helpommalta. Kukaan ei vaadi ostamaan kassitolkulla superruokia ja tutustumaan lähikaupan erikoistarvikehyllykköön.

Aamiainen voisi tätä ajatusta mukaillen olla esimerkiksi marjasmoothie, josta löytyy banaania, mansikkaa, tahinia, mantelimaitoa ja minttua. Viisi väriä, ja viisi upeaa raaka-ainetta. Lounas voisi olla esimerkiksi ihanasti lämmittävä linssi-porkkanakeitto, joka sisältää purjoa, vihreitä linssejä, porkkanaa, bataattia ja kookosmaitoa. Illalla maistuu vaikkapa kana ja täysjyväriisi paahdetun punajuuren, rucolan ja vuohenjuuston kanssa.

Viiden raaka-aineen ja viiden värin sääntöä noudattaen ei arkiruokien ideat lopu hevillä kesken, ja kukkarokin tykkää. Vaihtelemalla raaka-aineita ja värejä taataan myös, että keho saa monipuolisesti eri väristen ruoka-aineiden sisältämiä antioksidantteja. Yhtenä raaka-aineena kehottaisin pitämään aina jonkin proteiinipitoisen ruoka-aineen, kuten pähkinöitä, siemeniä, linssejä, papuja, kananmunia, tofua, kalaa, kanaa tai lihaa. Näin ylläpidetään hyvää energiatasoa ja tasaista verensokeria, sekä annetaan maksalle hyvät eväät puhdistustoimiensa toteuttamiseen.

Helppoja arkiruokia alkavaan syksyyn!

Marimiina

Kuva: Bigstockphoto

Cecilia Portnoj on sosiologi ja diplomiravintoneuvoja. Cecilian missiona on kuuntelun, opastuksen ja tukemisen kautta auttaa ihmisiä löytämään hyvä olo. Hän kutsuu myös itseään terveellisten elämätapojen ja itsemyötätunnon puolestapuhujaksi. Syöminen on yksi perustarpeistamme, mutta myös mielihyvänlähde, siitä huolimatta se aiheuttaa harmaita hiuksia liian monen arjessa. Hyvinvoivan kehon perusedellytys on päivittäinen ravinteikas ruokavalio – toistuvat ruokavalinnat heijastuvat terveyteemme aina vuosien päähän. Terveellisestä ravinnosta tulisi huolehtia läpi elämän, jo pienestä pitäen. Perheet ja lapset ovatkin Cecilian erityisen huomion kohteena.
Marimiina Pykälistö on diplomiravintoneuvoja, joogaohjaaja ja toimittaja. Hän uskoo arjen pienten muutosten suureen voimaan. Marimiina uskoo myös kokonaisvaltaisuuteen, tasapainoon ja toistoon. Täydellinenkään ravinto ei riitä, jos elämästä puuttuu nautinto, luottamus, ilo ja yhteisöllisyys. Eikä se riitä, ellei sitä toisteta jatkuvasti arjessa. Tarvitsemme myös liikuntaa ja lepoa. Olemme kokonaisuuksia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja jossa jokaisella palasella on tärkeä tehtävä. Näiden palasten tulee olla tasapainossa.