Maukkaat marjat – koko perheen superfood

Marjojen päivittäinen nauttiminen on helppo ja herkullinen tapa edistää koko perheen terveyttä.

Kotimaiset marjamme eivät vain maistu hyvältä, vaan marjoilla on lukuisia terveysvaikutuksia, jonka takia niitä onkin hyvä napsia monipuolisesti ja runsaasti. Marjat ovat myös erittäin ravintoainetiheitä ja niissä on vain vähän energiaa, joten niitä voi syödä huoletta.

Syömällä pari kourallista marjoja päivässä saamme:

  • Monipuolisesti kuitua
  • Vitamiineja
  • Kivennäisaineita
  • Erilaisia polyfenoleja (antioksidantteihin kuuluvat polyfenolit antavat marjoille niiden värin; voidaankin sanoa, että mitä tummempi marja, sitä enemmän se sisältää polyfenoleita.
  • Rasvahappoja

Marjojen sanotaan myös, ehkäisevä tulehduksia sekä tukevan immuunipuolustusta. Ne vaikuttavat suotuisasti aivoihin, silmiin, muistiin, suolistoon ja painonhallintaan.

Koska itsepoimitut marjat tuntuivat loppuvan hyvinkin pian omasta pakkasesta, päätin tänä vuonna ottaa käyttöön erilaisia kotimaisia marjajauheita. Nämä ovat osoittautuneet erittäin käteviksi ja ovat itseasiassa kulkeneet mukana myös ulkomaanmatkoilla. Yksi teelusikallinen marjajauhetta vastaa kourallisen verran tuoreita marjoja. Omiin suosikkeihin on noussut puolukka- sekä tyrnijauhe, joita on helppo ripotella smoothien, puuron tai jogurtin joukkoon. Jauheet ovat osoittautuneet hyviksi myös leivonnassa.

Koska kesä on jo nurkan takana, ajattelin jakaa terveellisen ja marjaisen jätskireseptin teille:

Puolukka nice cream

  • 2 banaania pakastettuna (kuori, pilko ja pakasta)
  • 1,5dl jäisiä karpaloita

Tee näin:

  1. Mittaa jäiset banaanit ja karpalot tehosekoittimen kulhoon.
  2. Anna koneen käydä, kunnes massa on tasaista.
  3. Parasta heti nautittuna, mutta voit myös pakastaa massan ja antaa sen sulaa hetken ennen tarjoilua. Voit koristella annoksen esim. pähkinämurulla, keksihipuilla, kookoslastuilla.

Nice creamia terveellisempää jätskiä saa hakea. Terveysjätskiin riittää periaatteessa yksi raaka-aine, nimittäin banaani. Banaani kuoritaan, viipaloidaan ja pakastetaan, ja jäätyneistä banskupaloista pyöräytetään tehosekoittimessa jäätelömäinen herkku. Makuaineita voi heittää sekaan mielikuvituksen asettamissa rajoissa, omat suosikkini ovat yllä mainittu puolukka, erilaiset herukat sekä kirsikat. Mikään ei estä sekoittamasta esim. lakritsijauhetta, maapähkinävoita, taateleita tai raakakaakaota sekaan!

Kuva: BigStockphoto

Cecilia Portnoj on sosiologi ja diplomiravintoneuvoja. Cecilian missiona on kuuntelun, opastuksen ja tukemisen kautta auttaa ihmisiä löytämään hyvä olo. Hän kutsuu myös itseään terveellisten elämätapojen ja itsemyötätunnon puolestapuhujaksi. Syöminen on yksi perustarpeistamme, mutta myös mielihyvänlähde, siitä huolimatta se aiheuttaa harmaita hiuksia liian monen arjessa. Hyvinvoivan kehon perusedellytys on päivittäinen ravinteikas ruokavalio – toistuvat ruokavalinnat heijastuvat terveyteemme aina vuosien päähän. Terveellisestä ravinnosta tulisi huolehtia läpi elämän, jo pienestä pitäen. Perheet ja lapset ovatkin Cecilian erityisen huomion kohteena.
Marimiina Pykälistö on diplomiravintoneuvoja, joogaohjaaja ja toimittaja. Hän uskoo arjen pienten muutosten suureen voimaan. Marimiina uskoo myös kokonaisvaltaisuuteen, tasapainoon ja toistoon. Täydellinenkään ravinto ei riitä, jos elämästä puuttuu nautinto, luottamus, ilo ja yhteisöllisyys. Eikä se riitä, ellei sitä toisteta jatkuvasti arjessa. Tarvitsemme myös liikuntaa ja lepoa. Olemme kokonaisuuksia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja jossa jokaisella palasella on tärkeä tehtävä. Näiden palasten tulee olla tasapainossa.