Nyt nukkumaan

Illan ja aamut ne vain jatkavat pimenemistään ja monena aamuna olisi niin ihana jäädä sänkyyn pötköttelemään. Valitettavasti vieressäni nukkuu russeliherra Folke, jolle on muodostunut erittäin tarkka sisäinen kello ja yleensä olemme ulkona jo heti seitsemän jälkeen näin kesäaikana, talviaikana ollaan sitten jo todella ajoissa liikenteessä. Nukutaan vielä vähän aikaa – pyynnöllä saan yleensä kymmenisen minuuttia lisäaikaa.

Nukkumisesta ja unen laadun merkityksestä terveyteen kirjoitetaan nykyään paljon. Riittävä määrä unta vaikuttaa suoraan terveyteen, palautumiseen ja jaksamiseen.

Lapsiperheessä nukkumisen kanssa on toki usein ongelmia, varmaankin pääsääntöisesti – on vatsanpuruja, allergioita, erilaisia kehitysvaiheita ja unirytmejä, ollaan sairaina jne., ja toiset vauvat ne nyt vain nukkuvat lyhyissä pätkissä. Oma uni jää usein todella vähille.

Uniongelmiin on onneksi nykyään tarjolla kaikenlaista apua unioppaista unikouluihin. Hyvä uni on koko perheen jaksamisen kannalta tärkeä asia. Unesta löytyy hyvää tietoa esimerkiksi Uniliiton sivulta.

Itse pystyy vaikuttamaan omaan nukkumiseensa normaali oloissa monin tavoin, ei tietenkään toki aina, mutta monella asialla on otolliseen unensaantiin ja hyvään unen laatuun merkitystä. Näitä ovat esimerkiksi hyvät vuodevaatteet, tyynyt ja patja, tilan lämpötila, meluton
ympäristö ja ilmanlaatu.

Netin selailu kannattaa suositusten mukaan lopettaa muutama tunti ennen sänkyyn menoa. Tv:tä ei myöskään suositella sijoitettavaksi makuuhuoneeseen, mutta tiedän ihmisiä, jotka nimenomaan nukahtavat paremmin tv:n tai radion ollessa päällä. Kaikilla on omat tapansa.

Yleensä makuuhuoneen sisustukseen suositellaan unelle otollisia värejä ja väriksi suositellaankin rauhoittavaa sinistä. Itse mietin kuitenkin asian niin, että jos värimaailma on itselle mieluinen, on ihan sama, mikä se on. Makuuhuone kannattaa sisustaa mukavaksi ja mieluisaksi tilaksi.

Syksyn tullen makuuhuoneen ilme kohentuu uusin tekstiilein. Kauniit maanläheiset värit ja luonnonmateriaalit tuovat pehmeää tunnelmaa tilaan. Hyvä valaistus on tärkeää myös makuuhuoneessa. Siivousta varten tarvitaan yleisvalo ja lukemista tms. varten hyvä lukuvalo. Kauniit sisustukselliset yksityiskohdat tuovat hyvää mieltä ja mielenkiintoa tilaan.
Kuva: fermliving.com

Makuuhuoneessa tarvitaan lasku- ja säilytystilaa. Rauhallinen ja tasapainoinen yleisvaikutelma syntyy valitessa yhdenmukaisia materiaaleja ja värejä.
Kuva: ikea.com

Sängynpäädyillä saa tilaan ilmettä, väriä ja tunnelmaa.
Kuva: ellos.fi

Mikäli makuuhuoneeseen ei saa mahdutettua laskutilaa päivävaatteille, niitä varten voi kiinnittää seinälle naulakoita tms. tai kuten tässä isot nupit kaapin oviin.
Kuva: himla.com

Näyttävillä tapeteilla ja yhteen sovitetuilla väreillä saa näyttävän, tasapainoisen ja tunnelmallisen tilan. Pienet yksityiskohdat höystävät kokonaisuuden ja toimivat kiinnostavina kontrasteina.
Kuva: vtwonen.nl

Matot tuovat ilmettä makuuhuoneeseen ja ovat mukavia paljaiden jalkojen alla.
Kuva: societyoflifestyle.com

Vinkkejä lapsiperheen kodin sisustusratkaisuista. Tarja Kankaanpää-Salonen pitää myös suosittua Keltainen talo rannalla -blogia.