SYÖMÄÄN!

Lapsiperheen viikkoon mahtuu monta ateriaa. Tutkimusten mukaan suomalaiset haluaisivat viettää enemmän aikaa yhdessä ruoan ääressä, mutta arjen kiire ja perheenjäsenten erilaiset aikataulut tekevät toteutuksesta hankalan. Tämän takia tulisikin löytää kokonaisvaltainen, rento ja perhettä palveleva ratkaisu perheen arjen ja syömisen pyörittämiseen.

Meillä puhutaan paljon ruoan ravitsemuksellisista ominaisuuksista ja ympäristövaikutuksistakin, mutta yhteisten aterioiden edut ovat jääneet taka-alalle. Yhdessä syöminen lisää monin tavoin hyvinvointia. Yhteinen syöminen vahvistaa perhesuhteita ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Pöydän äärellä on hyvä tilaisuus rauhoittua, olla läsnä ja selvittää, mitä toisille oikeasti kuuluu.

Rennon yhdessä syömisen vinkkivitoset:

  • Suunnitellaan yhdessä viikon ruokalista.
  • Jos mahdollista, tehdään suurempia satseja ruokaa. Seuraavana päivänä ruoka pitää siis vain lämmittää.
  • Jos jokapäiväinen yhteisen illallisen syöminen tuntuu liian suurelta palalta, aloitetaan syömällä yhteinen brunssi viikonloppuaamuna. Jos arki on hullunmyllyä, voimme vaihtoehtoisesti varata vaikka yhden illan yhdessä syömiselle. Perjantai on monelle perheelle sopiva aika aloittaa yhdessä viikonloppu samasta pöydästä.
  • Voimmeko tehdä jotain valmiiksi tai oikaista jossain kohtaa? Onko perheellämme mahdollisuutta ulkoistaa osan ruokarumbasta esim. tilaamalla valmis ruokakassi?
  • Ei tehdä syömisestä sen suurempaa show’ta. Toimitaan sen hetkisten voimavarojen mukaisesti. Et ole ensimmäinen vanhempi, joka syö energiapatukan samalla kun meikkaat tai ajat autoa. Jos on halu lähteä kehittämään järkevää ateriarunkoa niin, muutos lähtee niin kauppalistasta kuin uusien rutiinien luomisesta.
  • Muistetaan että, arjen pienet valinnat ovat ne, jotka ratkaisevat. Suhtaudutaan rennosti ruokaan!

Cecilia Portnoj on sosiologi ja diplomiravintoneuvoja. Cecilian missiona on kuuntelun, opastuksen ja tukemisen kautta auttaa ihmisiä löytämään hyvä olo. Hän kutsuu myös itseään terveellisten elämätapojen ja itsemyötätunnon puolestapuhujaksi. Syöminen on yksi perustarpeistamme, mutta myös mielihyvänlähde, siitä huolimatta se aiheuttaa harmaita hiuksia liian monen arjessa. Hyvinvoivan kehon perusedellytys on päivittäinen ravinteikas ruokavalio – toistuvat ruokavalinnat heijastuvat terveyteemme aina vuosien päähän. Terveellisestä ravinnosta tulisi huolehtia läpi elämän, jo pienestä pitäen. Perheet ja lapset ovatkin Cecilian erityisen huomion kohteena.
Marimiina Pykälistö on diplomiravintoneuvoja, joogaohjaaja ja toimittaja. Hän uskoo arjen pienten muutosten suureen voimaan. Marimiina uskoo myös kokonaisvaltaisuuteen, tasapainoon ja toistoon. Täydellinenkään ravinto ei riitä, jos elämästä puuttuu nautinto, luottamus, ilo ja yhteisöllisyys. Eikä se riitä, ellei sitä toisteta jatkuvasti arjessa. Tarvitsemme myös liikuntaa ja lepoa. Olemme kokonaisuuksia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja jossa jokaisella palasella on tärkeä tehtävä. Näiden palasten tulee olla tasapainossa.

Kuva: Bigstockphoto