Välipalalla on väliä

Ranskassa, jossa ruokakulttuuri on tarkkaan säädeltyä, on myös välipaloilla oma, tarkkaan säädelty paikkansa. Se syödään oikeaoppisesti kello 16. Siitä kertoo myös sen tuttavallinen nimi: quatre heures. Perinteisesti kello neljän välipala syödään koulupäivän päätteeksi, useimmiten koululla, ennen iltapäiväkerhoja.

Ennen vanhaan välipala oli maitoa ja keksiä. Terveysbuumin myötä, kello neljä on kokemassa vallankumousta – ja hyvä niin.

Maidot jätetään kotiin, ja keksit ovat vaihtuneet luomupähkinä- ja siemenpatukoihin sekä hedelmä- ja marjapaloihin. Nämä sopivat loistavasti myös suomalaisten lasten koulureppuihin ja harrastuskasseihin.

Sen sijaan, että ostaisit valmiita, ja usein kalliita, luomupatukoita, tai lisäaineilla ja keinotekoisilla makeutusaineilla saturoituja valmiita patukoita, tee välipalapatukat itse. Tai tee pellillinen marjamuffinsseja, joiden jauhoihin lisäät vaikkapa kaurahiutaleita tai porkkanaraastetta. Internet on pullollaan ideoita sekä maukkaita ja superhelppoja ohjeita. Jos et jaksa itse leipoa, anna lapsille mukaan pikkupussi pähkinäsekoitusta ja pari hedelmää. Tämä ajaa saman asian, ja siitä lapsesi saa sopivasti proteiineja, vitamiineja ja hivenaineita sekä sopivasti aitoa hedelmäsokeria, josta lapsi saa energiaa.

Kiireisen äidin pikaratkaisu välipalaksi on lounasboksin pohjalle levitetty hummusmatto, johon istutetaan porkkana-, kurkku- ja kesäkurpitsatikkuja sekä kirsikkatomaatteja. Myös kovat juustot kuutioituina vihannesten kanssa sopivat suolaisiksi välipaloiksi. Pienimmätkin tykkäävät ja pysyvät tyytyväisinä.

Kuva: Bigstockphoto

Cecilia Portnoj on sosiologi ja diplomiravintoneuvoja. Cecilian missiona on kuuntelun, opastuksen ja tukemisen kautta auttaa ihmisiä löytämään hyvä olo. Hän kutsuu myös itseään terveellisten elämätapojen ja itsemyötätunnon puolestapuhujaksi. Syöminen on yksi perustarpeistamme, mutta myös mielihyvänlähde, siitä huolimatta se aiheuttaa harmaita hiuksia liian monen arjessa. Hyvinvoivan kehon perusedellytys on päivittäinen ravinteikas ruokavalio – toistuvat ruokavalinnat heijastuvat terveyteemme aina vuosien päähän. Terveellisestä ravinnosta tulisi huolehtia läpi elämän, jo pienestä pitäen. Perheet ja lapset ovatkin Cecilian erityisen huomion kohteena.
Marimiina Pykälistö on diplomiravintoneuvoja, joogaohjaaja ja toimittaja. Hän uskoo arjen pienten muutosten suureen voimaan. Marimiina uskoo myös kokonaisvaltaisuuteen, tasapainoon ja toistoon. Täydellinenkään ravinto ei riitä, jos elämästä puuttuu nautinto, luottamus, ilo ja yhteisöllisyys. Eikä se riitä, ellei sitä toisteta jatkuvasti arjessa. Tarvitsemme myös liikuntaa ja lepoa. Olemme kokonaisuuksia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja jossa jokaisella palasella on tärkeä tehtävä. Näiden palasten tulee olla tasapainossa.