fbpx

Vinkkejä vastustuskykyyn!

Stressiä, väsymystä, yskimistä, niistämistä, kuumetta, poissaolopäiviä töistä, päiväkodista ja koulusta.

Kevät on uudistumisen aikaa, joten jätetään myös flunssat ja muut pöpöt viimeistään nyt taka-alalle.

Miten voimme virittää vastustuskykyämme kesää varten?

  1. Käsien pesu – saippua, vesi ja huolellinen pesu ovat voittajakombo! Huolellista kuivausta ei myöskään sovi unohtaa. Käsien pesulla pääsee eroon monista taudinaiheuttajista ennen kuin ne ehtivät elimistöön asti. Käsidesiä on hyvä käyttää silloin, kun ei ole mahdollisuutta pestä käsiä, esimerkiksi ulkomaan matkoilla.
  2. Suoliston kunto – terveyden kulmakivi ja immuniteetin kannalta tärkeä, sillä se on suurin vastustuskyvystä huolehtiva elin. Arvioilta 70% ihmisen immuunijärjestelmässä sijaitsee suolistossa. Jos suolisto kenkkuilee, ravintoaineet (ruoasta tai lisäravinteista) eivät imeydy eikä keho pysty hyödyntämään niitä tehokkaasti. Hellitään siis suolistoa syömällä maitohappobakteereja, kuiturikasta ja ravitsevaa ruokaa sekä hyviä rasvoja.
  3. Hyvä ravinto on kaiken perusta: suosi ravintorikasta, itse tehtyä ruokaa laadukkaista ravintoaineista. Lyhyesti: Tarjoa paljon värikkäitä kasviksia, siemeniä, pähkinöitä, laadukkaita proteiininlähteitä, kuten kananmunia, linssejä, palkokasveja, kalaa ja vaaleaa lihaa sekä hyvälaatuisia, käsittelemättömiä rasvoja. Mikäli lapsesi on erikoisruokavaliolla, kannattaa ottaa hetki ja tarkastella poisjääviä elementtejä ja pohtia niiden korvaamista lapselle sopivilla vaihtoehdoilla.
  4. Uni ja stressi – varmistetaan että koko perhe nukkuu tarpeeksi ja laadukasta unta. Paras vinkki tähän liittyen on rauhoittuminen jo reippaasti ennen nukkumaan menoa. Täysin stressitöntä elämää on mahdotonta elää, mutta minimoidaan jatkuva stressaaminen, sillä se nimittäin vaikuttaa myös vastustuskykyyn! Pidetään koti rauhoittumisen paikkana, lapset aistivat myös vanhempien stressin ja kireyden – johtui se sitten mistä hyvänsä.
  5. Eläimet ja ulkoilu – vietetään aikaa ulkona, rannalla, pihalla, metsässä, puistoissa. Yksinkertainen, ilmainen ja tehokas tapa lisätä hyvinvointia monella tasolla!

Katseet kohti kesää!

Cecilia Portnoj on sosiologi ja diplomiravintoneuvoja. Cecilian missiona on kuuntelun, opastuksen ja tukemisen kautta auttaa ihmisiä löytämään hyvä olo. Hän kutsuu myös itseään terveellisten elämätapojen ja itsemyötätunnon puolestapuhujaksi. Syöminen on yksi perustarpeistamme, mutta myös mielihyvänlähde, siitä huolimatta se aiheuttaa harmaita hiuksia liian monen arjessa. Hyvinvoivan kehon perusedellytys on päivittäinen ravinteikas ruokavalio – toistuvat ruokavalinnat heijastuvat terveyteemme aina vuosien päähän. Terveellisestä ravinnosta tulisi huolehtia läpi elämän, jo pienestä pitäen. Perheet ja lapset ovatkin Cecilian erityisen huomion kohteena.
Marimiina Pykälistö on diplomiravintoneuvoja, joogaohjaaja ja toimittaja. Hän uskoo arjen pienten muutosten suureen voimaan. Marimiina uskoo myös kokonaisvaltaisuuteen, tasapainoon ja toistoon. Täydellinenkään ravinto ei riitä, jos elämästä puuttuu nautinto, luottamus, ilo ja yhteisöllisyys. Eikä se riitä, ellei sitä toisteta jatkuvasti arjessa. Tarvitsemme myös liikuntaa ja lepoa. Olemme kokonaisuuksia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja jossa jokaisella palasella on tärkeä tehtävä. Näiden palasten tulee olla tasapainossa.

Kuva: Bigstockphoto