Flunssan kotihoidon ABC

Jos lapsi on todettu syntymässään perusterveeksi, ei yleensä tarvitse olla huolissaan lapsen sairastuessa flunssaan. Ensimmäiset vauvojen ja lapsien sairastamat flunssat ovat pääsääntöisesti virusten aiheuttamia. Kun tauteja on ollut jo lukuisia, tulevat bakteerit mukaan taudinaiheuttajiksi. Oli flunssan aiheuttaja sitten virus tai bakteeri, niin kehon puolustusjärjestelmä hoitaa niistä suurimman osan.

Miten flunssapotilasta hoidetaan?

• Oireenmukainen hoito, jossa lepo ja juominen ovat hoidon kulmakivet.
  • Tuoreesta kaunopunahatusta valmistettu punahattu-uute, C-vitamiini suurina annoksina ja sinkki oikeassa muodossa lyhentävät flunssan kestoa erilaisten tutkimusten mukaan jonkin verran.
  • Lämmin juoma avaa tukkoista nenää ja kostuttaa karheaa ja aristavaa nielua parhaiten.
  • Häiritsevää kurkkukipua voi hoitaa puuduttavilla tai antiseptisillä kurkkutableteilla ikäsuositusten mukaisesti.
  • Tukkoista nenää voi avata höyryhengityksellä, eteerisillä öljyillä tai avaavalla nuhalääkesumutteella jo 1 ikävuodesta alkaen.
  • Pienille vauvoille sopivat keittosuolatipat ja rään poisto tehokkaalla nenäimurilla.
  • Korkeaa ja pitkittynyttä kuumetta tai kipuja, kuten päänsärkyä voi hoitaa parasetamolia tai ibuprofeenia sisältävillä valmisteilla potilaan ikään sopivalla lääkemuodolla.
  • Jos potilaan yleisvoinnissa tapahtuu nopeita muutoksia tai ilmestyy yllättäviä oireita, ota yhteyttä lääkäriin.
  • Mitä pienempi potilas, sitä tärkeämpää on huolehtia riittävästä nesteen saannista.
  • Antibiootista ei ole apua viruksen aiheuttamassa flunssassa, mutta bakteeriperäinen flunssa tai jälkitauti voi pitkittyessään vaatia antibioottikuurin.

Kuva: iStockphoto