fbpx

Odottajan muistilista

Raskausajan tärkeät ravintoaineet:

  • C-vitamiini
    C-vitamiini edistää raudan imeytymistä ja kollageenin muodostumista. Kollageeni osallistuu mm. luuston, jänteiden, ruston ja ihon kehittymiseen ja on siten sikiövaiheessa erittäin tärkeä rakennusaine. C-vitamiini vaikuttaa myös siittiöiden laatuun ja liikkuvuuteen, joten tulevan isänkin on huolehdittava riittävästä C-vitamiinin saannista.
  • B-vitamiinit (erityisesti B3, B6 ja B12)
    B-vitamiinit osallistuvat energia-aineenvaihduntaan, ja ovat siten erittäin tärkeitä sekä äidille että sikiölle. Hormonitoiminnan ja hedelmöittymisen kannalta B6 on erittäin tärkeä vitamiini, ja B12 puolestaan on välttämätön sikiön hermoston, aivon ja verisolujen kehittymiselle. Viime vuonna julkaistussa australialaistutkimuksessa havaittiin, että niasiini eli B3-vitamiini saattaa ehkäistä keskenmenoja ja synnynnäisiä epämuodostumia, mutta asia vaatii vielä lisätutkimuksia
  • D-vitamiini
    D-vitamiinilla on lukuisia tärkeitä tehtäviä niin äidin kuin sikiönkin terveyden kannalta. Se mm. lisää äidin vastustuskykyä ja osallistuu sikiön luuston kehittymiseen. Äidin tulisi syödä D-vitamiinia lisäravinteena koko raskauden ajan.
  • Foolihappo
    Foolihappo eli folaatti on erittäin tärkeä ravintoaine. Se vaikuttaa solujen jakautumiseen sekä auttaa ehkäisemään sikiön kehityshäiriöitä jo ensimmäisinä raskausviikkoina. Tiedetään, että folaatti on erittäin tärkeä ravintoaine jo hedelmöittymishetkellä, ja siksi foolihappolisän käyttö tulee aloittaa jo raskauden suunnitteluvaiheessa.
  • Rauta
    Raudan tarve kasvaa sikiön kehittymisen myötä. Sitä tarvitaan erityisesti hemoglobiinin muodostukseen. Raudan imeytymistä vahvistaa C-vitamiini, joten nämä ravintolisät on hyvä ottaa samanaikaisesti. Myös foolihappo ja B12-vitamiini edistävät raudan hyväksikäyttöä elimistössä.
  • Jodi
    Jodi vaikuttaa kilpirauhasen ja tyroksiinin (kilpirauhasen tuottama hormoni) toimintaan. Jodia tarvitaan mm. sikiön kilpirauhasen kehitykseen, ja se voi vaikuttaa myös syntyvän lapsen älykkyyteen. Äidin kilpirauhasen mahdolliset toimintahäiriöt kannattaa siten ehdottomasti hoitaa ennen raskautta.
  • Kalsium
    Kalsiumin tarve kasvaa raskauden edetessä, sillä sikiö tarvitsee sitä runsaasti luustonsa kehittymiseen. Jos äidin ruokavalio ei sisällä runsaasti ja monipuolisesti kalsiumia sisältäviä ruoka-aineita, on kalsiumia käytettävä ravintolisänä.
  • Magnesium
    Magnesiumlisä auttaa raskauden loppua kohden usein lisääntyvien kramppien, suonenvetojen ja levottomien jalkojen hoidossa ja ehkäisyssä. Magnesium edistää lihasten, sydämen ja hermoston toimintaa, ja osallistuu lukuisiin kehon aineenvaihduntaprosesseihin.
  • Sinkki
    Sinkki on yksi raskausajan tärkeimmistä hivenaineista. Se vaikuttaa ennen raskautta siittiöiden laatuun ja määrään, ja raskausaikana sikiön kasvuun. Sinkin puutos saattaa näkyä mm. sikiön pienenä päänympäryksenä. Sinkin puutos saattaa aiheuttaa raskaudenjälkeistä masennusta. Puutos on yleinen odottajilla, jotka tulevat raskaiksi pian e-pillereiden lopetuksen jälkeen.
  • Omega-3-rasvahapot
    Omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä äidin hyvinvoinnille ja sikiön normaalille kehitykselle. Ne suojaavat osaltaan äitiä raskaudenjälkeiseltä masennukselta, ja toisaalta auttavat ehkäisemään lapsen oppimis- ja käytöshäiriöitä.
  • Probiootit
    Sikiö jakaa äidin kanssa suoliston hyvät ja huonot bakteerit. Äidin hyvät bakteerin edistävät sikiön suoliston ja vastustuskyvyn kehittymistä. Sikiöllä ne saattavat ehkäistä allergioiden ja yliherkkyyksien puhkeamista.

Tulosta lista tästä:

odottajalle

Tärkeää tietää:

  • B-streptokokki
    B-ryhmän beetahemolyyttinen streptokokki on bakteeri, joka on merkittävä vastasyntyneiden infektioiden aiheuttaja. Lisäksi se voi aiheuttaa infektioita raskaana oleville naisille. www.thl.fi
  • Bakteerivaginoosi
    Yhtä yleinen emättimen tulehdus kuin hiivatulehdus. Bakteerivaginoosilla tarkoitetaan emättimen bakteerikannan häiriötä ja mikäli on raskaana, kannattaa hakeutua lääkärin hoitoon. www.terveyskirjasto.fi
  • Kaukomatkailu
    Kaukomatkailevan odottajan tavallisin terveysriski on turistiripuli. www.laakarilehti.fi
  • Levottomat jalat
    Vaiva voi valvottaa raskausaikana, mutta useimmilla oireet loppuvat synnytyksen jälkeen. www.potilaanlaakarilehti.fi
  • Liikunta
    Raskaus on hyvä vaihe puuttua elintapoihin, koska tämä edistää pitkäaikaisia terveydelle myönteisiä elintapamuutoksia. Säännöllisen liikunnan voi aloittaa raskauden aikana. www.terveyskirjasto.fi
  • Lääkkeiden käyttö
    Äidille tarpeellisen lääkehoidon on jatkuttava myös raskauden ja imetyksen aikana. www.terveyskirjasto.fi
  • Perhe-etuudet
    Lapsen syntyessä ja kasvaessa vanhemmilla on oikeus perhevapaisiin sekä erilaisiin Kelan maksamiin etuuksiin. www.kela.fi
  • Ravitsemus
    Ravitsemussuositukset ja rajoitteet. Tulosta ohjeet jääkaapin oveen täältä.
  • Suun terveys
    Raskausajan hormonitoiminnan muutokset aiheuttavat monenlaisia muutoksia myös suussa. Hampaiden reikiintymisriski kasvaa, ja ientulehdukset pahenevat helposti. www.hammaslaakariliitto.fi
  • Toksoplasma
    Jos äiti on saanut toksoplasman jo ennen raskautta, siitä ei ole haittaa lapselle. Tämä tilanne on joka viidennellä suomalaisella synnyttäjällä. www.terveyskirjasto.fi
  • Tuki
    Jos asut Suomessa, voit olla oikeutettu äitiysavustukseen. Äitiysavustus on valintasi mukaan joko äitiyspakkaus tai kiinteä veroton rahasumma. Kun olet raskaana, Kela voi maksaa sinulle äitiysrahaa. www.infopankki.fi

Lisäksi löydät paljon tietoa myös teratogisesta tietopalvelusta:

Infektiot, listeria, loiset, malaria, parvorokko, sytomegalovirus, vesirokko, vyöruusu, zika, haitalliset lääkkeet, sairastaminen, rokotteet, päihteet, ravitsemus, ravintolisät, kosmetiikka, matkustaminen, punkin purema, hyönteiskarkotteet, työaltistus: www.hus.fi

Kuva: Bigstockphoto