Raskaudesta palautuminen alkaa hellästi

Äitiysfysioterapia ennen ja jälkeen synnytyksen kuuluvat äidin ohjelmaan esimerkiksi Ranskassa, Sveitsissä ja Belgiassa.  Onneksi vatsalihasten erkauman kuntoutusta ja kehon muuta palautumista voi harjoittaa itsekin.

Raskaus koettelee naisen kehoa. Siihen on hyvä valmentautua jo etukäteen ja viimeistään palautumiseen kannattaa ottaa omat harjoitteet käyttöön.

Erkauma on yleinen vaiva

Vatsalihasten erkauma syntyy, kun vatsalihasten sidekudos löystyy raskauden aikana ja sikiö pääsee venyttämään suorat vatsalihakset erilleen toisistaan. Usein ne palautuvat vuoden kuluessa synnytyksestä, mutta, ne joilla erkauma jää palautumatta, tuntevat sen selkäkipuna ja esimerkiksi pullottavana vatsana.

Vatsalihaserkaumasta voivat kärsiä myös ylipainoiset miehet, sillä niin sanotulla miesvatsalla ja raskausvatsalla on paljon yhteistä. Raskauden palautumisharjoituksia ei lähdetä revittämään heti täysillä, vaan hellästi, samalla kun hormonitoimintakin palautuu synnytyksen jälkeen pikkuhiljaa.

Palautuminen tehdään pienillä liikkeillä, eivätkä siihen kuulu rankat vatsalihasliikkeet, kuten istumaan nousut tai lankutus. Parikymmentä vuotta liikuntatunteja vetänyt Riina Laaksonen tunsi vielä yli vuoden jälkeen lapsen syntymästä, ettei kaikki ollut kohdallaan. Hän tunsi, että keskivartalossa ei ollut kaikki kuten piti. Hänen vatsansa pullotti, selkään sattui ajoittain ja välillä vaivasi virtsankarkailu. Asia selvisi netin ja fysioterapeutin avulla: Riinalla oli kolmen sormen levyinen erkauma eli väli pitkien vatsalihaksien välissä.

Pieniä liikkeitä joka päivä

Erkaumaa korjaavat liikkeet ovat korsettilihaksia eli syviä vatsalihaksia aktivoivia. Riina yhdisti treenit arkeensa ja keskittyi korjaamaan esimerkiksi selän notkoa aina ruokaa laittaessa. Se tehdään kääntämällä häntäluuta hieman alas- ja eteenpäin, samalla tapaa kuin veisi häntää koipien väliin.

Erkaumaa voi pienentää jumppaamalla, joillain se tapahtuu melko nopeastikin, mutta osalla palautuminen voi kestää vuosia. Myös ylipaino voi vaikeuttaa palautumista, kun keskivartalon ylimääräinen rasva voi lisätä erkaumaan kohdistuvaa painetta. Vaikeimmissa tapauksissa saatetaan erkauma korjata leikkauksella.

Myös sauvakävely on keskivartalolle oiva, kiertoliikettä aikaansaava harjoite. Ohjenuora synnyttäneille on, ettei heti ryhtyisi tekemään rankkoja harjoitteita, vaan keskittyisi erkaumaa ja ylipäätänsä keskivartaloa harjoittaviin lempeämpiin liikkeisiin.

Katso täältä Riinan neuvoma liikesarja vatsalihasten aktivointiin.

Anne Stolt Kuvat Kasakka Media