fbpx

Ruokarajoitteet raskauden ja imetyksen aikana

Raskauden aikana ravinnossa olevat haitalliset aineet voivat kulkeutua kehittyvään sikiöön. Monipuolisen ruokavalion avulla on helpointa minimoida elintarvikkeiden mahdollisesti sisältämien haitallisten aineiden vaikutuksia. Raskaana ollessa, kuten myös aina muulloinkin, on tärkeää muistaa hyvä hygienia ja oikeat valmistus- ja säilytyslämpötilat ruokamyrkytysten välttämiseksi.

Ruokaviraston ylläpitämässä taulukossa luetellaan elintarvikkeet, joiden käyttöön liittyy mahdollisesti vaaroja. Katso alla olevasta listasta, mitä muutoksia raskaus tuo ruokavalioon.

Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet

Kalat ja kalavalmisteet

  • Haukea ja sisävesien muita petokaloja vältetään täysin niiden korkean elohopeapitoisuuden vuoksi.
  • Raakoja kala- ja äyriäistuotteita, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita sekä mätiä syödään vain kuumennettuna (sisälämpötila vähintään 70 astetta).
  • Sushia ja muita raakoja kala- ja äyriäistuotteita vältetään Listeria monocytogenes -riskin vuoksi. Listeria voi johtaa keskenmenoon tai aikaiseen synnytykseen

Liha, lihavalmisteet, siipikarja ja riista

  • Käytä sellaisenaan syötävät viipaloidut lihatuotteet ja leikkeleet hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää Listeria monocytogenes -riskin vuoksi.
  • Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) vältetään koko raskauden ajan. Liiallinen A-vitamiinin saanti voi johtaa epämuodostuma- ja keskenmenoriskiin.
  • Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi syödä enintään 200 g viikossa ja enintään 100 g yhdellä aterialla. Jos maksamakkaran tai -pasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g (= 2 rkl) vuorokaudessa.
  • Kaikki liharuuat on kypsennettävä läpikypsiksi toksoplasmariskin vuoksi. Raa’assa naudan- ja lampaanlihassa on EHEC-bakteerin infektioriski. Salmonellariski on erityisesti ulkomaisissa lihoissa ja Yersinia-infektioriski sianlihassa.
  • Vältä lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kypsennetty, kuten salami ja ilmakuivattu kinkku.
  • Poron kuivaliha on kypsennettävä.
  • Siipikarjan lihaa käytetään vain kypsänä (sisälämpötila yli 75 astetta) salmonella- ja kampylobakteeri-infektioriski vuoksi.

Maito ja maitovalmisteet

  • Pastöroimattomia ja raakamaidosta valmistettuja maitotuotteita tulee käyttää vain kuumennettuina bakteeririskin vuoksi.
  • Pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustoja ja muita tuotteita ei suositella kuumentamattomina Listeria monocytogenes -riskin vuoksi. Listeria-bakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyttää kuplivan kuumiksi kuumennettuina.
  • Home- ja kittijuustoja, kuten brie, gorgonzola, chèvre, vacherol ja taleggio, ei suositella kuumentamattomina, vaikka ne olisikin tehty pastöroidusta maidosta.
  • Pastöroidusta maidosta valmistetut tuorejuustot, kuten rae-, leipä- ja salaattijuusto, sekä kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot voi nauttia kuumentamattomana, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää.
  • Koska on paljon eri juustoja ja valmistustapoja, kannattaa asia varmistaa valmistajan kotisivuilta.

Kasvikset, sienet ja valmisruuat

  • Kaikki pakastevihannekset on kuumennettava ennen käyttöä Listeria monocytogenes -riskin vuoksi.
  • Kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat valmisruuat (esimerkiksi laatikot) kuumennetaan kiehuvan kuumaksi Listeria monocytogenes -riskin vuoksi. Käytä sellaisenaan syötävät tuotteet mielellään  ennen viimeistä käyttöpäivää.
  • Ulkomaalaiset pakastemarjat ja -hedelmät tulee kuumentaa huolellisesti, sillä kuumentamattomina niissä piilee norovirus-, kalikivirus- ja A-hepatiittivirusvaara.
  • Korvasieniä ei käytetä raskausaikana.

Kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat ja tuotteet

  • Turvallisen kofeiinin saannin raja päivässä on raskaana oleville 200 mg/päivä. Kofeiini kulkeutuu istukan kautta sikiöön ja rintamaidon kautta lapselle.
  • 200 mg kofeiinia saa noin 3 dl (= noin kaksi kahvikupillista) tavallista suodatinkahvia tai yhdestä desistä espressoa. Vastaavan määrän kofeiinia saa noin 8 dl mustaa teetä. Kaakaojuomassa on kofeiinia 3–5 mg/dl.
  • Energiajuomia ei suositella raskaana oleville.
  • Kofeiinipitoiset kolajuomat soveltuvat vain satunnaiseen käyttöön. Tölkillisessä (3,3 dl) kolajuomaa on kofeiinia yleensä noin 25–60 mg ja pullollisessa (5 dl) noin 35–90 mg.
  • Kofeiinipitoisten elintarvikkeitten pakkauksissa on oltava varoitusmerkintä: ”Sisältää kofeiinia. Ei suositella lapsille eikä raskaana oleville” sekä merkintä kofeiinipitoisuudesta mg/100 g.”

Alkoholijuomat

  • Alkoholia sisältäviä juomia (oluet, siiderit, viinit ja väkevät alkoholijuomat) ei käytetä raskausaikana. Alkoholi kulkeutuu istukan läpi alkioon ja sikiöön ja vaarantaa lapsen normaalin kasvun ja kehityksen. Sikiölle riskin aiheuttavaa alkoholialtistuksen määrää ei tunneta.

Muut juomat

  • Yrttiteejuomat/-haudukkeet (muut kuin teekasvista haudutetut yrttiteejuomat) ei käytetä raskausaikana. Turvallisuudesta ei ole tietoa.

Makeiset

  • Lakritsi- ja salmiakkimakeisia ei suositella raskaana oleville.  Ne sisältävät glykyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa.

Siemenet, mausteet, merilevä ja ravintolisät

  • Öljykasvien siemeniä sellaisenaan, rouheena tai liotettuna ei käytetä raskauden eikä imetyksen aikana esimerkiksi ummetuksen hoitoon. Pienet määrät öljysiemeniä esimerkiksi leivissä eivät ole haitaksi. Öljykasveiksi katsotaan seesamin-, pinjan-, unikon-, chian-, hampun-, pellavan– ja auringonkukansiemenet.
  • Inkiväärivalmisteita (inkivääri tiivisteenä tai uutteena), inkivääriteetä sekä inkivääriä sisältäviä ravintolisiä ei suositella. Inkiväärin mausteenomaisesta käytöstä tuoreena tai kuivattuna mausteena ei ole haittaa.
  • Merilevävalmisteita ei käytetä, mikäli jodipitoisuus ole tiedossa tai tuotteen jodipitoisuus on korkea.
  • Ravintolisinä myytävien yrttivalmisteiden käyttöä ei suositella.

Lue lisää raskausajanravitsemuksesta ja suosituksista täältä. Koko perheen Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille -julkaisu löytyy täältä.

Lähde: THL

Tulosta kätevä muistilista odotus- ja imetysajan tärkeistä ravinto-aineista täältä.

Kuva: BigStockphoto