Vinkit elokuun kuumiin viikonloppuihin!

Lue Perheen Ajan vinkit kuumassa jaksamiseen:

1. Viilennä sisätilat.

Sulje ikkunat ja varjosta ne auringon puolelta. Kun ilma illalla viilenee, avaa ikkunat ja tuuleta asunto läpivedolla. Käytä tarvittaessa jäähdyttäviä ilmastointilaitteita. Sammuta turhat valot ja sähkölaitteet.

2. Vältä kuumia paikkoja ja suoraa auringonpaistetta.

Vältä ulkona olemista päivän kuumimpaan aikaan, vuorokauden aikana kertyvästä UV-annoksesta noin puolet tulee kello 11-15 välillä.  Jos asuntosi on tukalan kuuma, vietä aikaa viileissä paikoissa, esimerkiksi varjoisassa puistossa tai ilmastoiduissa julkisissa tiloissa. Ulkona ollessa vältä auringon paahdetta ja pysy varjossa. Raskaat fyysiset työt kannattaa tehdä aamupäivällä tai illalla.

Vältä palamista ja suojaa iho aurinkovoiteella. Suojakerroin kertoo tuotteen tehon, mutta suurinkaan suojakerroin ei anna täydellistä suojaa UV-säteilyä vastaan. Aurinkovoidetta tulee levittää iholle enemmän kuin tavallista kosteusvoidetta. Alle kaksivuotiaiden iholle ei suositella käytettävän suojavoiteita lainkaan, vaan iho tulisi suojata aina vaatteilla tai varjolla.

Vaaleat ja läpikuultavat vaatteet eivät suojaa yhtä hyvin kuin värikkäät ja tiiviisti kudotut kankaat. Lapselle kannattaa hankkia mahdollisimman mukavat ja hengittävät vaatteet tukalan olon välttämiseksi. Rannalla ja vesileikkeihin lapselle sopivat hyvin UV-vaatteet, joilla on erityisen korkea suojaustaso. Lierillinen leuan alta solmittava aurinkohattu suojaa kasvot, niskan ja korvat. Jalat pitää muistaa myös suojata auringolta, varsinkin kantorepussa kannettaessa ja rattaissa kuljetettaessa.

Lapsille kannatta hankkia myös aurinkolasit suojaamaan silmiä joka puolelta, sillä lapsen silmä ei ole vielä kehittynyt ja UV-säteily menee suoraan silmänpohjaan. Iho ei unohda saamaansa UV-säteilyä vaan säteilyn vaikutukset kertyvät ihon muistiin koko eliniän ajan. Lasten iho on herkempi UV-säteilyn haittavaikutuksille. Ihon toistuva polttaminen tai suuri elinikäinen UV- altistus lisää ihosyöpäriskiä tulevaisuudessa. Jopa 95% ihosyövistä voidaan estää, jos auringolta suojaudutaan oikein. Ensisijainen keino suojautua auringonsäteilyltä on pysytellä varjossa.

Mikäli iho kuitenkin palaa:

Viilennä kylmällä vedellä, kosteuta iho jääkaappikylmällä perusvoiteella tai käytä tarvittaessa kortisonivoidetta, juo runsaasti vettä, ota tarvittaessa tulehduskipulääkettä, suojaudu auringolta kokonaan, kunnes iho on parantunut ja muista, että iho palaa herkästi uudelleen, jos lapsella on ihon palamisen lisäksi huono olo ja yleisoireita kuten pääsärkyä, pahoinvointia ja kuumetta, tulee lääkäriin hakeutua viipymättä.

3. Juo riittävästi ja syö kevyesti.

Muista juoda jo ennen kuin sinulle tulee jano. Riittävä määrä nestettä on 1 -1,5 litraa päivässä. Tavallinen vesi on hyvä janojuoma, vältä sokeroituja juomia ja huolehdi myös kehon suolatasapainon säilymisestä. Suolaton kivennäisvesi, rasvaton maito ja piimä ovat myös hyviä janojuomia.

Myös lapsi tarvitsee nestettä 1 – 1,5 litraa päivässä. Helteellä nesteen tarve voi olla jopa suurempi. Tarjoa lapselle juotavaa tasaisesti pitkin päivää. Lapsi on juonut liian vähän vettä, jos hän käy pissalla normaalia harvemmin ja pissa on väriltään tavallista tummempaa. Nestehukka aiheuttaa myös päänsärkyä ja ärtyneisyyttä.

Raskaana olevien tulee myös huolehtia nestetasapainostaan, sillä keho tarvitsee nestettä kehon tuottamaan ylimääräiseen vereen. Neste tukee myös aineenvaihduntaa, vähentää turvotusta ja ehkäisee ummetusta.

Imettäessä menettää nestettä ja juoda kannattaa imetetyn maidon verran. Ylimääräinen juominen ei kuitenkaan lisää rintamaidon määrää. Liikaa nestettä ei kannata nauttia, yli viisi litraa päivässä on elimistölle jo selvästi liikaa. Juomasuositukset ovat imettäville samat kuin muillekin.

Täysimetetyt vauvat eivät tarvitse vettä janojuomaksi, mutta imetystä saattaa olla tarpeen tihentää kuumalla säällä. Kuumalla säällä äidinmaito on vesipitoisempaa”janojuomaa”. Äidinmaitokorviketta tai maidon lisäksi kiinteää ruokaa syövälle, vesihuikka helteellä voi olla paikallaan.

Nestetasapainoa voi seurata pissan määrää seuraamalla. Vauvan tulisi kastella 5-6 vaippaa päivässä, eikä hellesäiden pitäisi merkittävästi vaikuttaa vaippojen määrään. Normaali pissa on vaaleaa ja miedontuoksuista. Jos vauvan pissa on määrältään vähäistä ja haiskahtavaa, hän tarvitsee enemmän nestettä.

4. Viilennä kehoa.

Parhaan UV-suojan tarjoaa peittävä vaatetus. Pukeudu kevyesti löysiin vaatteisiin ja suosi materiaalina luonnonmateriaaleja, kuten puuvillaa ja pellavaa. Käytä suojana myös hattua, aurinkolaseja sekä pitkähihaisia paitoja ja – lahkeisia housuja.

Viilennä kehoa viileiden suihkujen, kosteiden vaatteiden tai kylmäkääreiden avulla.

Vaihda peitot ja lakanat keveisiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin tekstiileihin.

5. Huolehdi muista.

Ohjaa lapset varjoon ja pidä huoli, että he juovat riittävästi vettä. Älä jätä lapsia (eikä myöskään lemmikkejä!) autoon ja jos nukutat lasta vaunuissa, älä jätä vaunuja
auringonpaisteeseen. Lämpötila auton sisällä nousee hyvin nopeasti ja helteellä auton sisälämpötila voi nousta jopa 80 asteeseen.

Myös vaunujen sisälämpötila nousee suorassa auringonpaisteessa vaarallisen korkeaksi hyvin nopeasti ja kuumuus voi johtaa jopa lämpöhalvaukseen. Varmista aina, että ilma pääsee kiertämään vaunuissa. Lapsen vointia tulee tarkistaa säännöllisesti etenkin lapsen nukkuessa.

6. Suhtaudu vakavasti lämmön aiheuttamiin terveysongelmiin.

Lämpösairaudet ja koronaviruksen aiheuttama tauti voivat oireilla samalla tavalla. Oireita voivat olla väsymys, heikotus, päänsärky ja elimistön lämpötilan nousu. Jos oireita ilmenee ja on altistunut kuumuudelle, hoitona on lepo viileässä ja vedenjuonti. Jos oireet helpottavat noin puolen tunnin sisällä ja tavanomaisesta kohonnut elimistönlämpötila lasku selvästi, oireilu liittyy todennäköisesti lämpöstressiin.

Lasten vointia on hyvä tarkkailla jatkuvasti helteellä ja auringossa – etenkin vauvojen. Mikä lapsi tuntuu kuumalta, iho punoittaa ja/tai on ihottumainen tai jos lapsen hengitys kiihtyy kovasti, on syytä siirtyä välittömästi viileään varjoisaan tilaan sekä tarjota lapselle riittävästi juotavaa.

Jos ilmenee lämpösairauksiin viittaavia oireita tai perussairaudet pahenevat, ota tarvittaessa yhteyttä terveydenhuoltoon. Soita hätänumeroon 112 vain kiireellisessä tilanteessa. Soita hätänumeroon välittömästi, jos henkilö on sekava tai tajunnan taso on hämärtynyt.

Lähteet: thl.fi, stuk.fi, ilmatieteenlaitos.fi, ipanainen.fi, imetys.fi, lup.fi, allergia.fi, ilmansyopaa.fi

Kuva: BigStockphoto