Riitele oikein

Huonoa oloaan purkaa tietenkin yleensä lähipiiriinsä tai henkilöihin, jotka sitä eivät ole ansainneet. Ärtymys kohdistuukin helpommin ihmisiin, kuin abstrakteihin asioihin. Vanhemman huono olo voi näkyä riitelynä puolison kanssa tai huonona käyttäytymisenä lapsille. Ärtymys voi ilmetä myös itsesyytöksinä ja jopa itsensä vahingoittamisena.

Riitelykin on taitolaji ja sitä voi opetella. Riitely puolison kanssa sujuu yleensä samaa rataa ja se ei välttämättä ole rakentavaa. Silloin avuksi voi miettiä vaikkapa SuTuHaKa-menetelmää:

  1. mikä suututtaa
  2. miltä se tuntuu
  3. mitä haluat ja
  4. miksi se kannattaa

Mikä avuksi

Monet perinteiset rentoutumiskeinot auttavat myös ärtyneisyyden tunteen vähentämisessä. Kannattaa miettiä minkälainen oma hyvä tapa olisi rentoutua, keinoja on monia: musiikin kuuntelu, luonnossa liikkuminen, sopiva liikunta, ihmisten tapaaminen, lukeminen ja meditointi.

Huumori on hyvä vastalääke ärtymykseen. Mieti miten lisätä hauskuutta ja hassuttelua perheen kesken. Tutkimuksissa on todettu myös kiitollisuusharjoitusten lisäävän hyvinvointia eli vaikeistakin tilanteista huolimatta kannattaa kiinnittää myös hyviin asioihin huomio.

Teksti: Tarja Kankaanpää-Salonen Kuva: Bigstockphoto

Lähde: hyvakysymys.fi

Lähteet ja lisälukemista:
Cacciatore, Raisa & Korteniemi-Poikela, Erja. 2019. Sisu, tahto, itsetunto. Portaat itkupotkuraivareista aggression hallintaan. Minerva Kustannus Oy.
Carlsson, Maria. 2016. Ruuhkavuosien ratkomisopas. Luovia ratkaisuja ruuhkavuosien johtamiseen. Tietosanoma.
Grandell, Ronnie, 2015. Itsemyötätunto. Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Janhunen, Kristiina ja Oulasmaa, Minna (toim.), 2008: Äidin kielletyt tunteet. Väestöliitto.
Jämsä, Juha& Kalliomaa, Susa (toim.). 2010: Isyyden kielletyt tunteet. Väestöliitto.
Nummenmaa, Lauri, 2019: Tunnekartasto. Kuinka tunteet tekevät meistä ihmisiä. Tammi.
Terveyskirjasto, 2018: Pitkäaikainen masentuneisuus eli Dystymia. (haettu 17.6.2020) Terveyskirjasto, 2018: Stressi. (haettu 17.6.2020)