Treenihaaste: Lantionpohjat lihakset kuntoon!

Lantionpohjan tärkeyttä kehon hyvinvoinnin kannalta ei voi korostaa korostaa liikaa. Kuitenkin juuri lantionpohjan treenaaminen valitettavan usein unohtuu, vaikka muuten harjoittelisimme kuinka monipuolisesti – koska ”eihän ne näykään minnekään”.

 

Perheen Ajan toimitus kannustaa kaikkia naisia osallistumaan Nordic Fit Maman treenihaasteeseen, jossa treenataan lantionpohjan lihaksia seuraavan 4-viikon ajan. Treenihaaste alkaa maanantaina 8.6.  Saat päivittäin treeniohjeet neljän viikon ajan (ma-pe). Valmentajana ja tsempparina toimii Nordic Fit Maman Riina Laaksonen.

Ota haaste vastaan ja osallistu täällä! Osallistuminen ei maksa mitään. Haasta mukaan myös ystäväsi, siskosi ja äitisi!

 

Lantionpohjalla on monta tärkeää tehtävää:

  • Lantionpohjan lihakset tukevat erityisesti virtsaputkea, emätintä ja peräsuolta. Hyväkuntoiset lihakset ehkäisevät virtsan- ja ulosteenpidätysongelmia sekä emättimen laskeumia.
  • Lantionpohjan lihakset toimivat lattiana lantion sisäelimille ja pitävät ne oikeilla paikoillaan.
  • Lantionpohjan lihakset toimivat yhteistyössä pallean ja syvimpien vatsa- ja selkälihasten kanssa toimien lanneselän tukena.
  • Lantionpohjan lihaksistolla on suuri merkitys niin naisen kuin miehenkin seksuaalitoiminnoissa ja -nautinnossa.
  • Lantionpohjan lihaksilla on merkitystä kehon hallinnassa muiden keskivartalolihasten tavoin. Jos ryhti on huono, kehonsa kantaja ei hallitse lihaksiaan, ei lantionkaan alueella sijaitsevia.

 

Haaste on kaikille naisille, mutta erityisen hyödyllinen sinulle, jos…

  • olet vastikään synnyttänyt.
  • kärsit virtsankarkailusta esim. yskiessä, aivastaessa tai juostessa.
  • haluat vahvistaa lantionpohjan lihaksia ja siten ehkäistä myöhemmässä vaiheessa iän mukanaan tuomia ongelmia, kuten virtsankarkailua ja laskeumia.
  • seksi tuntuu välillä epämukavalta tai kivuliaalta.
  • olet käynyt läpi sektiosynnytyksen, etkä oikein tiedä kuinka lähtisit kehoasi kuntouttamaan.

Haaste sopii kaikille naisille, iästä ja fyysisestä kunnosta riippumatta. Olitpa vasta esikoisesi synnyttänyt tai jo aikuisten lasten äiti tai et koskaan synnyttänyt. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa lantionpohjan lihasten harjoittelua.

Ilmottaudu haasteeseen täällä.

 

Valmentaja Riina Laaksonen

Valmentajanasi ja tukenasi koko haasteen ajan toimii äitiysliikuntaan erikoistunut personal trainer ja Nordic Fit Maman perustaja, Riina Laaksonen.
Kaikki haasteen harjoitukset ovat myös Mehiläisen asiantuntijoiden hyväksymiä.
”Toistaiseksi ei ole olemassa leikkausta, joka voisi korjata heikon lantionpohjan, eli jumppa on must!”  Mehiläisen asiantuntija, Tuuli Soini muistuttaa.